wtorek, 6 kwietnia 2021

PRZEWODNIK PO WSZECHŚWIECIE

LUCY HAWKING, STEPHEN HAWKING

"Kierujcie wzrok w górę ku gwiazdom, a nie w dół na wasze stopy." Stephen Hawking

I tak powinny prezentować się książki popularnonaukowe kierowane do młodzieży. Materiał kluczowych idei cywilizacji zaprezentowany w szalenie przejrzystej formie, narracja bardzo przyjazna, bez zbędnych zawiłości terminologicznych, koncentrująca się na najważniejszym, zachęcająca do uzupełniania całościowych i cząstkowych obrazów wszechświata. Wyjątkowo atrakcyjnie wyjaśniona bogata historia myśli ludzkiej, kluczowych odkryć w naukach ścisłych. Doceniłam zgrabne skondensowanie wiedzy, gładkie przechodzenie między zagadnieniami, podzielenie na małe porcje, by można było wielokrotnie wracać do publikacji, wznowić czytanie od dowolnego miejsca. Powtórzenia pojawiają się w charakterze utrwalenia kluczowych przesłań i barwnych dopowiedzeń. Mimo, że krótkie teksty napisały różne osoby, to całość spięto wspólną narracyjną klamrą. Tematyka często trudna, jednak przy takiej prezentacji okazuje się szalenie ekscytująca, natychmiast powstaje pragnienie dowiedzenia się czegoś więcej. Przejrzysta oprawa graficzna sprzyja wyciąganiu ciekawych informacji, poznawaniu materiału, przyswajaniu, powtarzaniu i kojarzeniu.

Przekrój zagadnień uwzględnionych w publikacji zachęcający. Robimy zbliżenie na Wszechświat, eksplorujemy go, poznajemy ciemną materię, kręcimy się wokół życia w kosmosie, uwzględniamy podróże w czasie, przyglądamy się Ziemi, zastanawiamy się, jak powstało życie, teoretyzujemy, jak może wyglądać przyszłość. Wspaniale jest przy książce poszerzać horyzonty, zarzucać myśli wokół tego, co ktoś wcześniej przemyślał, zastanowić się, w którym miejscu cywilizacji jesteśmy, poznać przyszły kierunek szybowania interpretacji. Jakbyśmy wchodzili w świat fantastyki, ale mocno osadzonej w rzeczywistości. Poznajemy krótkie życiorysy znaczących osób, co dały światu, jak zmieniły losy ludzkości. Dumni jesteśmy z dotychczasowego dorobku naukowego i jednocześnie wciąż cieszymy się poczuciem mnogości obszarów do penetracji. Mam wrażenie, że młody człowiek po zapoznaniu się z książką zawsze już będzie zainteresowany postępami nauki. Nawet jeśli nie zwiąże się z nimi zawodowo, to będzie zwiększał ich świadomość sięgając po nowe publikacje, wyniki badań i cenne rozważania. Tytuł przyciągnie starszych czytelników, stanowić będzie znakomitą okazję do odświeżenia wiedzy, złapania nowych myśli, przeglądu najnowszych zdobyczy nauk ścisłych. Każdemu przyda się przewodnik po wszechświecie, pomocnik zgłębiania świata, wyznacznik porywających kursów eksploracji ludzkiej myśli.

Inne zbliżone tematycznie tytuły, do których warto zajrzeć, omówione na Bookendorfinie: "Mapy kosmosu", "Obliczanie Wszechświata", "Wielki Projekt", "Wielki spektakl na niebie", "Jedna chwila w dziejach Wszechświata", "Idee, które zmieniły świat", "Teraz. Fizyka czasu", "Stephen Hawking. Opowieść o przyjaźni i fizyce", "Życie 3.0", "Koniec wszystkiego".

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura popularnonaukowa (fizyka, biologia, astronomia), 428 stron, premiera 02.02.2021 (2020)
tłumaczenie Robert Filipowski, Marek Krośniak, ilustracje Jan Bielecki
Tekst ukazał się pierwotnie na DużeKa.pl

49 komentarzy:

  1. Książka zapowiada się ciekawie. Bardzo lubię publikacje wydawnictwa Zysk i Spółka i ta również przykuła moją uwagę, gdy przeglądałam zapowiedzi na ich stronie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobrze, że narracja jest przyjazna, bez zawiłości. To spory plus.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobrze, że po tej lekturze ma się chęć na zgłębianie innych publikacji.

    OdpowiedzUsuń
  4. Myślę, że ta pozycja może mi się spodobać. Dobrze jest poszerzać swoją wiedzę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Widzę tutaj same ciekawe dziedziny. Książka na pewno znajdzue swoich zwolenników.

    OdpowiedzUsuń
  6. Kompletnie nie moja bajka. Za to Twoją recenzje czytało mi się bardzo dobrze.

    OdpowiedzUsuń
  7. Już patrząc na autorów książki ma się ochotę ją przeczytać.
    Lubię też książki tego wydawnictwa.
    Dla młodzieży i dorosłych.
    Chętnie odświeżę sobie wiedzę.
    Dziękuję jak zawsze za wnikliwą recenzję.
    Irena- Hooltaye w podróży

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też ta publikacja zdecydowanie przekonuje więc zdecydowanie po nią sięgnę

      Usuń
  8. Czytalam o niej i bylam bardzo pozytywniw zaskoczona. Patrzac na autoriw wiedzy bedIe duzo,ale spoaob q jaki jest podana zaskakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Młodzież trudno jest zainteresować, dlatego książki do nich skierowane powinny być odpowiednio napisane, by wciągnąć ją w świat nauki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie też tak sądzę, niech będą napisane tak, by zainteresować od samego początku.

      Usuń
  10. Bardzo inspirujący, filozoficzny cytat naukowca. Skoro polecasz publikacje to warto sie skusić.

    OdpowiedzUsuń
  11. Od zawsze interesował mnie wszechświat i nawet teraz bym chętnie poznała całą historię tej ksiązki.

    OdpowiedzUsuń
  12. Myślę, że to może być świetna propozycja dla młodzieży. Ja zawsze lubię pochylić się nad takimi publikacjami.

    OdpowiedzUsuń
  13. Wszechświat kryje wielkie tajemnice i jest niezwykle fascynujący, więc pozycja z pewnością godna uwagi

    OdpowiedzUsuń
  14. Raczej po tę lekturę nie sięgnę, nie zainteresowała mnie ta książka.

    OdpowiedzUsuń
  15. Książka zbytnio nie dla mnie, ale na pewno kogoś zainteresuje :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak myślę, że, jak każda inna publikacja, znajdzie swoich odbiorców.

      Usuń
  16. Autorzy gwarantują rzetelną wiedzę i doskonałą lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja czuję się zainteresowana, jestem ciekawa, czy spodobałaby się mojemy synowi. Na pewno mu pokażę.

    OdpowiedzUsuń
  18. dzisiaj tłumaczyłam dzieciakom prawa fizyki, myślę, że muszę się do edukować i za jakiś czas na pewno sięgnę też po Hawkinga ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Samemu warto poszerzać wiedzę z różnych dziedzin, bo bywa ona ulotna.

      Usuń
  19. Jeżeli książka jest napisana przystępnym językiem i pozbawiona niezrozumiałego naukowego bełkotu - to działa tylko na jej korzyść :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Lubię takie wciągające pozycje, napisane językiem bez zawiłości. Dziękuję za polecenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten język bez zawiłości na pewno jest sporym atutem tej książki.

      Usuń
  21. Ta książka zupełnie nie pokrywa się z moimi zainteresowaniami. Jednak, gdybym miała wybierać między nią a romansidłem, to bez wahania wybieram tę:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Znam osobę, której mogłabym polecić tę publikację.

    OdpowiedzUsuń
  23. To jest jedna z książek, które bardzo, bardzo, bardzo chciałabym kiedyś poratować mężowi :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Zdecydowanie to świetna gratka czytelnicza, dla miłośników literatury popularnonaukowej.

    OdpowiedzUsuń
  25. czy my musimy poznawać ciemną materię?

    OdpowiedzUsuń
  26. Pana Howkinga pod samą postacią, uwielbiam tego człowieka. Niesamowiy umysł. Cudowna postać. Poza tym umiał opowiadać i pisać o rzeczach wydawać by się mogło niezrozumialych w bardzo prosty sposób. Kinga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie! Człowiek z charyzmą, którego chciało się słuchać.

      Usuń
  27. Raczej nie czytam takich książek, ale znajoma je uwielbia, więc z chęcią podrzucę jej ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  28. To musiała być ciekawa lektura, sama bym z chęcią po nią sięgnęła ze względu na samych autorów choćby

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Autorzy bardzo często są czynnikiem dzięki któremu sięgam po daną powieść.

      Usuń
  29. Nie moje klimaty, nie jestem fanką literatury popularnonaukowej, jednak muszę wspomnieć o tej książce mojej bratowej. :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Co prawda po książkę nigdy nie sięgnę bo jest mi z takimi tematami w ogóle nie po drodze, to muszę przyznać, że coś w tej okładce mnie naprawdę przyciąga :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Naprawdę sama byłam zachwycona tę ksiązką, mimo iż rzadko sięgam po ksiazki z tego gatunku :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Temat wszechświatu, kosmosu choć tak odległy wydaje mi się niezwykle pociągający :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Ta książka to na pewno gratka dla wszystkich fanów takich ciekawostek. Nazwisko autora to marka sama w sobie.

    OdpowiedzUsuń
  34. Tematyka w sam raz dla mnie, lubię poczytać o takich rzeczach. Boję się tylko, czy nie będzie za trudny język dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  35. Bardzo fajny przewodnik. Sama bardzo rzadko sięgam po takie książki, ale tą na pewną będę miała.

    OdpowiedzUsuń
  36. Wszechświat to jedna wielka tajemnica. Jest tyle miejsc nieodkrytych, a my jesteśmy tylko jego maleńką cząstką...

    OdpowiedzUsuń
  37. Muszę przyznać, że to bardzo ciekawa książka, która może rozjaśnić wiele spraw, a także znacząco poszerzyć naszą ogólną więdzę.

    OdpowiedzUsuń
  38. Myślę, że nie odnalazłabym się w tej powieści.

    OdpowiedzUsuń
  39. Myślę, że ta książka spodobałaby mi się i chętnie po nią sięgnę w przyszłości. Lubię taką tematykę.

    OdpowiedzUsuń
  40. Zawsze fascynowały mnie książki naukowe o wszechświecie opowiadane w prosty, nieakademicki sposób.

    OdpowiedzUsuń