niedziela, 3 stycznia 2021

SPRAWA LEWORĘCZNEJ LADY

NANCY SPRINGER

ENOLA HOLMES tom 2

"Charakter pisma jest kopalnią wiedzy o człowieku; oddaje to, co dana osoba chce pokazać światu, jak również to, co pragnie przed nim ukryć."

Czarna owca w rodzinie Holmesów, czternastoletnia Enola, za nic nie chce podporządkować się sztywnym konwenansom narzuconym przez społeczeństwo zdominowane przez mężczyzn. Zupełnie nie widzi się w wyznaczonej przez skostniałą tradycję roli kobiecej. Dlatego z uporem i determinacją kontynuuje walkę o wolność i prawo do samostanowienia. Uciekając do Londynu przed braćmi, Sherlockiem i Mycroftem, sama radzi sobie w życiu. Przyjmuje fałszywą tożsamość i rozwiązuje sprawy kryminalne. W drugim tomie zajmuje się rozszyfrowaniem tajemnic kryjących się za osobliwym zniknięciem szesnastoletniej Cecily, wywodzącej się z szanowanej i bogatej rodziny. Policja podejrzewa, że dziewczyna uciekła z chłopakiem, w ten sposób szargając opinię bliskich. Jednak drobne ślady, po których podąża Enola, upewniają ją, że oficjalny scenariusz w dużym stopniu może mijać się z prawdą.

Trzeba przyznać, że Nancy Springer bardzo ciekawie zaplotła intrygę, zgrabnie wrzucając w nią mnóstwo incydentów, umiejętnie podgrzewając napięcie, atrakcyjnie drażniąc wyobraźnię młodego czytelnika. W pewnym momencie robi się naprawdę niebezpiecznie, na tyle, że w fabule wyraźnie wybrzmiewają nuty thrillera. Kiedy indziej ciepło wypełnia humorystyczne, zabawne i przekorne sceny. Portret głównej bohaterki przekonujący, sympatyzujemy z dziewczyną, dobrze życzymy, trzymamy kciuki za powodzenie misji, zgrywamy się z postawą i zachowaniem. Chciałoby się napisać, że gdzie Sherlock nie może lub nie chce, tam wkracza Enola. A wszystko wykonuje z pełnym zaangażowaniem i niekończącymi się pokładami energii. W końcu, w tysiąc osiemset osiemdziesiątym dziewiątym roku, aby kobieta działała samodzielnie, według własnego uznania realizowała się w pasji, musiała wykazywać się twardym charakterem, wyjątkową kreatywnością i niezwykłą odwagą. Enola to nie osóbka o ograniczonych możliwościach intelektualnych, jak zwykli wówczas określali mężczyźni kobiety, lecz świadoma swoich zalet i możliwości persona. Narracja przyjemna, swobodna, sugestywna. Seria spotkała się z uznaniem członków naszej rodziny, wrażenia z pierwszego tomu "Sprawa zaginionego markiza" już też na Bookendorfinie, zatem zabieramy za kolejną odsłonę, ciekawe jak potoczy się rozgrywka między rodzeństwem.

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura młodzieżowa, kryminał retro, 252 strony, premiera 16.09.2020 (2007)
tłumaczenie Elżbieta Gałązka-Salamon
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Poradnia K.

24 komentarze:

  1. Na serię o Enoli Holmes mam od jakiegoś czasu ogromną ochotę. Książki są niezwykle popularne i zbierają całe mnóstwo dobrych opinii :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w sumie dopiero niedawno o niej usłyszałam i postanowiłam się z nią zapoznać.

      Usuń
  2. Myślę, że to warta uwagi seria dla młodszych czytelników, ale nie tylko. Sama polecam je uwadze młodzieży szukającej lektur do czytania w wolnym czasie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam trzy tomy, które ukazały się w Polsce. To interesujące, ale też bardzo krótkie lektury.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm, 252 strony dla młodzieży nazywasz krótkimi? A to ciekawe. ;)

      Usuń
    2. Ja czytałam akurat w e-booku na Legimi. Miały po ok. 150 stron, które czytałam dobrą godzinkę. Dobrze nie zaczęłam czytać, a już byłam przy ostatnim zdaniu.

      Usuń
    3. Czyli to potwierdza, że książka wciągająca, szybko mknie się po niej. :)

      Usuń
  4. Ciekawie się zapowiada. Swoją drogą zawsze ciekawił mnie temat tego, co mówi o nas charakter pisma ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Z chęcią przeczytam tę książkę!

    OdpowiedzUsuń
  6. Dużo dobrego o tej serii słyszałam, ale raczej odpuszczę. Po młodzieżówki już nie sięgam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Będąc młodą czytelniczką na pewno bym przeczytała...Ciekawi mnie, choć nie wiem czy wystarczy mi na wszystkie książki jakie mam w planie, czasu.

    OdpowiedzUsuń
  8. Książek z tej serii nie czytałam, ale miałam okazję zobaczyć produkcję Netflixa o Enoli, i mimo pewnych wad nawet mi się podobała, więc myślę że i w książkach postać Holmesówny mogłaby przypaść mi do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jeszcze nie oglądałam tej netflixowej produkcji, ale mam w planach to nadrobić.

      Usuń
  9. Czytałam książkę. Lubię takie historie. Polecam

    OdpowiedzUsuń
  10. Przeczytałam pierwszy tom w święta i jestem zachwycona!

    OdpowiedzUsuń
  11. Z miłą chęcią przeczytałabym tą książkę. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Kurczę niby książka dla młodzieży, a się wciągnęłam w recenzję. Myślę, że jest warta przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie czytałam, ale recenzja jest dla mnie zachęcająca. Może się skuszę i sięgnę po te książki.

    OdpowiedzUsuń
  14. A wszyscy mi mówią, że mam ładny charakter pisma :-))

    OdpowiedzUsuń
  15. Leworęczna osóbka, tak jak mój mąż :) zresztą bardzo dużo znam osób co piszą lewą ręką i bardzo ładnie.

    OdpowiedzUsuń
  16. sama okładka gdzieś mi widziana, ale nie miałam okazji czytać, chętnie przeczytałabym tę historię i postawiła na półce żeby poczekała na moje dzieci :-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Kurcze jestem mega zaintrygowana!

    OdpowiedzUsuń
  18. O widzisz a ostatnio widziałam film o Enoli I bardzo mi się podobał. Książki nie czytałam, myślę że to fajny pomysł na prezent dla nastolatków.

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie wykluczam, że w przyszłości się skuszę, ale na razie mam w planach inne lektury. Niemniej już od jakiegoś czasu śledzę tą serię.

    OdpowiedzUsuń