środa, 19 stycznia 2022

ZDOBYWCY. LUDZIE, SZCZYTY, WYPRAWY

"Zdają się wzniesione dla rasy ludzkiej jako zarazem szkoły i katedry." John Ruskin o górach

Wielokrotnie już pisałam na Bookendorfinie, jak entuzjastycznie podchodzę do wspinaczki wysokogórskiej. Niestety, dla mnie gwałtownie zakończyła się w młodości, krótko po zebraniu pierwszych doświadczeń. Teraz poznaję ją z perspektywy obserwatora ekstremalnego sportu. Dlatego nie będę kolejny raz przybliżać miłość do zdobywania gór, ale podkreślę szczery podziw dla ludzi, którzy się uczestniczą w wyprawach na dachy świata. Często ich wysiłek i poświęcenie nie kończą się tak, jak sobie zakładają, ale każda próba niewątpliwie staje się dla nich ogromnym wkładem w doświadczenie wspinaczkowe, poznanie samego siebie, nawiązanie kontaktu z górą. Pozytywnie im tego zazdroszczę, żarliwie kibicuję, uważnie śledzę poczynania, chętnie poznaję porywającą historię alpinizmu i himalaizmu.

Ogromną przyjemność sprawia mi zagłębianie się w "Zdobywców", długo czekałam, aż taka publikacja wzbogaci mój domowy księgozbiór. Interesująca, bogata, rzetelna. Prezentująca szczegółowe ujęcia wspinaczki z różnych perspektywy, odwołująca się do historycznych i współczesnych realiów społecznych, kulturowych, politycznych, symbolicznych. Zajmująco przedstawia losy kluczowych wspinaczy, pionierów, gigantów, a nawet celebrytów. Materiał uwzględnia pierwsze świadectwa alpinistyczne, począwszy od dalekiej starożytności, mumii sprzed pięciu tysięcy lat, armii przekraczających góry, buddyjskich klasztorów, miejsc kultu, poprzez rekreacyjny aspekt, innowacje w ekwipunku, kronikarskie zapiski, zajmującą literaturę, artystyczne spojrzenie, badania naukowe.

Prezentuje najwybitniejszych zdobywców i zdobywczynie szczytów, niezwykłe osiągnięcia, złoty wiek alpinizmu i himalaizmu, modę na wspinaczkę, górską fotografię, film i mapy. Czołowych przewodników, odkrywców, rekordzistów, dynastie wspinaczkowe, pasjonatów zdobywania szczytów w Himalajach, Andach, Japonii, Patagonii, Indiach, Pakistanu, Chin i na Kaukazie. Zwięzłe relacje z dramatycznych wydarzeń, przekraczania granic, kształtowania form i stylu wspinaczkowego. Oczywiście, obecne są polskie przywołania, Jerzy Kukuczka jako gigant himalaizmu, Wanda Rutkiewicz jako najwybitniejsza himalaistka w historii, Wojciech Kurtyka jako wirtuoz stylu alpejskiego, i kilka wzmianek o innych.

Publikację wzbogaca i uzupełnia różnorodna oprawa graficzna. Mnóstwo zdjęć w sepii, czerni i bieli, odsyłających do zdarzeń z przeszłości, oraz kolorowych, dających świadectwo niegasnącej pasji wspinaczki wysokogórskiej. Mnogość rysunków, szkiców, map, obrazów. Wszystko w jednolitej wizerunkowo szacie graficznej, nagłówków, wstępniaków, podpisów, podsumowań, osi czasu. Nie brakuje portretów gór, dróg wspinaczkowych, charakterystyki i profili. Szkoda, że nie ma większej liczebnie prezentacji szczytów. Przydaje się indeks haseł i gór. Jestem przekonana, że książka zainteresuje każdego miłośnika wspinaczki wysokogórskiej, sama zamierzam wielokrotnie do niej zaglądać. Warto, aby taka publikacja była z każdym wydaniem aktualizowana.

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura faktu, alpinizm, himalaizm, encyklopedia, 360 stron, premiera 14.10.2021 (2011)
praca zbiorowa, tłumaczenie Maciej Jakub Jabłoński
Tekst powstał w ramach współpracy z DużeKa.pl

18 komentarzy:

  1. Tę książkę akurat bardzo chętnie bym przejrzała. Może nie przeczytała całość, ale przejrzeć czemu nie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie słyszałam wcześniej o tej książce, więc chętnie się skuszę na ten tytuł. Na pewno jest interesujący.

    OdpowiedzUsuń
  3. Tym razem nie dla mnie, jak każda książka znajdzie swoich wielbicieli.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawy temat i świetna szata graficzna. Góry są bliskie mojemu sercu, choć my raczej niższe szczyty z synkiem zdobywamy ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Myślę, że to idealna książka dla ciekawych świata osób. Ilustracje robią ogromne wrażenie. Sama chętnie bym ją przeczytała.

    OdpowiedzUsuń
  6. Tej książki nie znam i nie słyszałam o niej wcześniej. Nie jest to jednak gatunek, po który sięgam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Rozejrzę się za tą książką :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie wiem dlaczego, ale ta ksiażka kojarzy mi się z horyzontem, milionem możliwości i szans jakie niosą ze sobą góry.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dobrze, że jest to interesująca i rzetelna publikacja. Warto się na taką skusić.

    OdpowiedzUsuń
  10. Warto polecać dalej takie ciekawe pozycje i tak też będę robić.

    OdpowiedzUsuń
  11. Widzę, że tematyka tego wydania jest obszerna i jest się w czym zaczytać.

    OdpowiedzUsuń
  12. Wnoszę, że to ciekawa lektura, wiem komu mogę ją polecić.

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo fajna recenzja i wydaje mi się, że ciekawie opisane historie. Jednak myślę, że to nie jest mój ulubiony typ powieści

    OdpowiedzUsuń
  14. Aż tak dobra? Choć nie myślałam, by wgłębić się w temat, to mnie zachęciłaś. O wspinaczce czytałam wprawdzie trochę czysto technicznych książek, ale jeszcze popularnonaukowej nie.

    OdpowiedzUsuń
  15. zdjęcia genialne, ale jak już wspominałam nie moje klimaty, za to wiem, kto byłby zachwycony tak jak Ty :-)

    OdpowiedzUsuń
  16. Mimo tego, że nie interesuję się takimi tematami, to z ciekawości mogłabym poczytać taką książkę. Może kiedyś mi się uda.

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie jest to mój obszar zainteresowań, ale z czystej ciekawości bym sięgnęła po książkę.

    OdpowiedzUsuń
  18. Czaję się na nią od dawna i na pewno kiedyś kupię:)

    OdpowiedzUsuń