niedziela, 16 stycznia 2022

ŚWIĄTECZNE TAJEMNICE II

ISAAC ASIMOV, DOUG ALLYN, JOSEPHINE BELL, MARJORIE BOWEN, G.K. CHESTERTON, AGATHA CHRISTIE, MARY HIGGINS CLARK, STANLEY ELLIN, ED GORMAN, CYRIL HARE, O. HENRY, E.W. HORNUNG, H.R.F. KEATING, DICK LOCHTE, JOHN LUTZ, NGAIO MARSH, ED MCBAIN, BRADFORD MORROW, SARA PARETSKY, BARRY PEROWNE, ELLIS PETERS, PETER ROBINSON, JONATHAN SANTLOFER, WILL SCOTT, JOSEPH SHEARING, ROBERT LOUIS STEVENSON, REX STOUT, JULIAN SYMONS, EDGAR WALLACE, ETHEL LINA WHITE

"Na ten dzwonek nikt nie odpowiedział, więc ten, kto dzwonił, jeśli faktycznie miał złe zamiary, już może wyłamuje zamek lub obchodzi dom w poszukiwaniu otwartego okna."

W zeszłym roku delektowałam się pierwszym tomem opowiadań kryminalnych z intensywną nutą świąteczną "Świąteczne tajemnice. Najlepsze świąteczne opowieści kryminalne". To była wspaniała uczta czytelnicza, dlatego w tym roku z przyjemnością wyczekiwałam kontynuacji. Drugi tom okazał się równie satysfakcjonującą przygodą w mrocznej odsłonie grudniowych świąt. Połączenie intrygujących detektywistycznych zagadek z miłą świąteczną oprawą był świetnym pomysłem na zerknięcie w ostatnie dni grudnia z nieco innej niż zwyczajowo perspektywy, ku uciesze wyobraźni i bystrości skojarzeń. Ponadto w ferworze prac związanych z końcem roku, krótkie formy literackie wyśmienicie się sprawdzały, mogłam po nie sięgnąć i wypełnić małe jednostki czasu relaksem czytelniczym. Trzydzieści opowiadań różnych pisarzy wspaniale umiliło późnowieczorne spotkania z książką.

Żarliwie polowałam na książkę, koniecznie chciałam, aby powiększyła mój domowy księgozbiór, gdyż łączyła ukochane przeze mnie elementy, ciekawe zagadki kryminalne i miłą świąteczną oprawę. Z przyjemnością zanurzałam się w różnorodnych kryminalnych brzmieniach, ciesząc się zwłaszcza tymi, na których osiadła już patyna czasu a wciąż potrafiły oddziaływać na wyobraźnię. Ale i te bardziej współczesne wywoływały pozytywne wrażenia. Spodobał mi się wybór mini dzieł powstałych w różnych perspektywach czasowych, od tysiąc osiemset osiemdziesiątego piątego roku do dwa tysiące jedenastego roku. Miałam wspaniałą okazję przyjrzeć się odmiennym stylom pisania, budowania atmosfery, podgrzewania emocji, wyprowadzania odbiorcy w pole w zakresie domysłów, zaskakiwania rozwiązaniami, dorzucania zajmujących elementów, fantastycznie wplecionym w fabułę dialogom, zwłaszcza tym rzucającym światło na dawną epokę.

Zgromadzone w jednej księdze utwory wbijały się w moje oczekiwania, sprawiały, że natychmiast miałam ochotę sięgać po kolejne. Antologię atrakcyjnie skompletowano i podzielono na pięć segmentów. Chociaż umieszczono klasyczne opowiadania na końcu książki, to właśnie od tradycyjnych barw mieszanki kryminału i świąt rozpoczęłam przygodę. Następnie przeszłam do poznawania współczesnych opowiadań przywołanych w środkowej części. Ponadto, cieszyłam się opowiadaniami potrafiącymi przerazić, zaskoczyć i skrywać długie cienie tajemnic. Kolejny raz zachwycił mnie bardzo wysoki poziom utworów, nawet jeśli gdzieś pojawił się mniej przekonujący scenariusz zdarzeń, to znakomicie nadawał kolorytu całości. Książkę zdecydowanie opłaca się uwzględnić w planach, wybornie wzbogaca domowy księgozbiór, okazuje się sprawdzonym pomysłem na prezent. Każdy znajduje coś, co mu się szalenie podoba, wprawia w zaskoczenie, podnosi adrenalinę, wywołuje uśmiech, a przy okazji wpasowuje się w zimowy nastrój.

5.5/6 - warto przeczytać
opowieści kryminalne, 742 strony, premiera 23.11.2021 (1885-2011)
tłumaczenie Katarzyna Krawczyk, wybór i opracowanie Otto Penzler
Tekst powstał w ramach współpracy z DużeKa.pl

17 komentarzy:

  1. Widzę, że to bardzo obszerny zbiór, na który warto zwrócić uwagę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Z chęcią przeczytam, to chyba dobra lektura dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawa książka i to zdecydowanie w moim guście.Bardzo lubię antologie i zbiory opowiadań, więc tutaj również nie powinnam być zawiedziona.

    OdpowiedzUsuń
  4. O mamo, ale ona jest gruba. Nie sądziłam, że to będzie taki pokaźny kawał literatury.

    OdpowiedzUsuń
  5. Przyznam szczerze, że tylko raz czytałam antologię opowiadań kryminalnych, a że bardzo lubię ten gatunek literacki to cieszę się, iż trafiłam na ten wpis. Widzę, że przede mną wiele stron czytelniczej uczty. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie. Super jest ta różnorodność, brzmi niezwykle ciekawie!

      Usuń
  6. Nie lubię antoligii więc nie sięgam po takie książki. Wolę jak jedna książka ma w sobie jedną historię, dłuższą i lepiej opisaną.

    OdpowiedzUsuń
  7. nie jest to książka dla mnie, ale mojej mamie na pewno by się spodobała :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Potężna objętościowo książka, ale skoro tak polecasz, chętnie się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam kryminały, ale tego zbioru jeszcze nie znam. Chętnie się za nim rozejrzę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Zapwoiada się prawdziwa kryminalna uczta. Nie możemy przejść obok niej obojętnie!

    OdpowiedzUsuń
  11. Patrząc na to, ilu autorów, to będzie literacka gratka. Nie mogę się doczekać aż po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  12. Wynajdujesz same interesujące lektury. Chyba poproszę tę publikację w prezencie imieninowym.

    OdpowiedzUsuń
  13. Już wiem, komu będę mogła ją zaprezentować. Na pewno się ucieszy.

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie lubie ksiazek ze świątecznym klimatem,ale jednak tutaj chyba dalabym sie skusić:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Niezły grubas z tej książki, chyba nie dałabym rady jej całej przeczytać, nawet nie wiem jak taką trzymać aby ręce nie bolały

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie słyszałam o niej wcześniej, ale mojej koleżance na pewno by się spodobała.

    OdpowiedzUsuń