niedziela, 24 stycznia 2021

KRÓLEWNA W LŚNIĄCEJ ZBROI

KARRIE FRANSMAN, JONATHAN PLACKETT

"Następnego dnia król zapytał młodzieńca, jak mu się spało. - Och, okropnie! - westchnął przybysz. - Ledwo zdołałem zmrużyć oczy! Nie wiem, co takiego było w tym łóżku, ale leżałem na czymś tak twardym, że całe ciało mam pokryte sińcami."

Nieco sceptycznie podchodzę do współczesnych przemian kulturowych w aspekcie przedefiniowania płci. Nie z każdym nowym wymiarem spojrzenia zgadzam się i wykazuję pełne zrozumienie, lecz chętnie obserwuję trendy społeczne, różne podejścia grup i jednostek do wybranych zagadnień. Dlatego, z zainteresowaniem sięgnęłam po książkę przedstawiającą bajki w wersji na lewą stronę w przypisaniu płci bohaterom, co ciekawe, nie tylko pierwszoplanowym, ale również pozostałym. Chciałam sprawdzić, jakby to było, gdyby w dzieciństwie babcia czytała mi magiczne opowieści, o "Kopciuszku albo Szklanym trzewiczku" i "Czerwonym Kapturku" w męskim wydaniu, czy "Janeczce i czarodziejskiej fasoli" i "Kotce w butach" w żeńskiej odsłonie. Czy takie wersje bajek trafiłyby do mojej młodej wyobraźni i na trwałe zapisały się w sercu? Czy sprawiłyby, że nieco inaczej postrzegałabym nie tylko magiczne legendy, ale i otaczający mnie rzeczywisty świat? A może rzutowałyby na podejście do siebie samej, funkcji pełnionych w życiu, doboru zestawu pragnień i marzeń? Poznałam również "Pięknego i Bestię", "Małgosię i Jasia", "Roszpunka", "Królewicza Śnieżek", "Śpiącego królewicza", "Rumpelsztynkę" i "Calineczka".

"Markiza ukłoniła się głęboko kilka razy, przyjmując uniżenie ten zaszczyt, i jeszcze tego samego dnia pojęła księcia za męża. Kotka w butach zaś została wielką damą i już nigdy nie musiała polować na myszy, chyba że akurat naszła ją na to ochota."

Nie spodziewałam się, że znakomicie będę się przy tej publikacji bawić. Inny wymiar bajek dla dziewczynek i chłopców. Ciekawy, intrygujący i wciągający materiał do świetnej zabawy i refleksji. Odwrotna obsada bajek, wymieniona płeć postaci, uświadomiła, jak głęboko jesteśmy osadzeni w stereotypach, podejściu do wymagań wobec kobiet i mężczyzn, przypisywania z góry określonych ról. Wiele już zmieniło się w tej materii. Przykładowo, eliminacja ograniczających stwierdzeń, typu "chłopaki nie płaczą" i "dziewczynkom tak nie wypada". W szerszym ujęciu stawiamy na wolność wyboru w samookreślaniu i spełnieniu. Czytając bajki w formie zaproponowanej przez Fransman i Placketta, łapałam się na tym, że coś wydawało się przez moment dziwne, niezgodne z mocno utrwalonym obrazem. Bajki wywoływały serdeczny uśmiech, szczyptę wzruszenia, zaskakującą nostalgię, śmiałe spojrzenie w przyszłość. Zmieniono jedynie płeć bohaterów, nie treść opowieści, ale efekt naprawdę robił wrażenie. Świetny pomysł, rodzaj eksperymentu, wiele mówił i podsuwał pod rozwagę. Uzupełnieniem była atrakcyjna oprawa graficzna. Zarówno młodym czytelnikom, do których jest kierowana, jak i dorosłym, którzy mają okazję zajrzeć w odwrócone historie, książka barwnie i przyjemnie wypełni wolny czas, warto uwzględnić w planach.

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura dziecięca, wiek 6+, 200 stron, premiera 25.11.2020, tłumaczenie Aga Zano
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

29 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawie się zapowiada :) Może zainteresowałoby moje małe księżniczki :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Po pierwsze, zachwyciła mnie okładka tej książki. A po drugie... Rany, koniecznie muszę się w nią zaopatrzyć. Jeżeli Piękną zastępuje Piękny, to czy Bestią będzie potworna kobieta, tłukąca faceta patelnią? Jestem ogromnie ciekawa tych baśni!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Baśnie pisanie obecnie zrywają z wieloma stereotypami i to dobrze!

      Usuń
    2. Tak, to super sprawa. Takie książki powinny być teraz bardzo na czasie.

      Usuń
  3. Cóż za piękna okładka, nie słyszałam o tej książce, ale myślę, że by mi się spodobała :) przyjrzę się jej bliżej <3

    OdpowiedzUsuń
  4. Interesująco opisałaś. Pomimo że nie mój styl.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dobrze, że jest to książka, przy której można się świetnie bawić.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo lubię takie tradycyjne bajki i baśnie w nowych,odświeżonych wydaniach - więc chętnie po nie sięgniemy razem z Bąblem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak sobie dłużej myślę, że chyba widziałam ją już na jakimś blogu. Z chęcią się z nią zapoznam.

      Usuń
    2. Retellingi sa popularne i dobrze, bo można odświeżyć znaną, klasyczną opowieść i wyciągnąc z niej coś nowego :)

      Usuń
  7. Ta okładka mnie przyciąga, jest tak bajkowa, słodka i urocza, że nic tylko się na nią gapić. Historia widzę, że też ciekawa!

    OdpowiedzUsuń
  8. Po takiej recenzji moja ciekawość wzrasta do wysokich poziomów!

    OdpowiedzUsuń
  9. Brzmi bardzo bardzo ciekawie. Zapisze sobie bo po pierwsze odwrócenie roli po drugie Twoja entuzjastyczna recenzja

    OdpowiedzUsuń
  10. Ostatnio często spotykam się z takimi książkami, gdzie coś jest na odwrót dawno napisanych opowieści. Całkiem to fajne, takie inne.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo jestem ciekawa tych bajek, zwłaszcza, że odchodzą od stereoptypów. Dzięki za recenzję.
    Okładka przyciąga, a treść może być bardzo ciekawa.
    Irena-Hooltaye w podróży

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam takie niekonwencjonalne podejście do pisania bajek <3

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam spory dylemat. Zasadniczo dość konserwatywnie podchodzę do bajek - nie lubię ich unowocześnionych wersji. Jednak myślę, że tę warto byłoby przeczytać w ramach eksperymentu społecznego.

    OdpowiedzUsuń
  14. Atrakcyjna oprawa graficzna to coś co lubię, przyciąga mój wzrok napewno

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo ciekawa koncepcja zmieniania oryginałów pod płeć. Z miłą chęcią przeczytam taką wersję tej bajki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także z przyjemnością się skuszę, jestem jej bardzo ciekawa.

      Usuń
  16. jestem bardzo ciekawa tej książki, mam nadzieję, ze nie długo uda mi się ją przeczytać :-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo ciekawe odwrócenie ról, na tyle mnie zaintrygowałaś, że sięgnę po książkę.

    OdpowiedzUsuń
  18. O wow! Jakie podejście do klasyki, chętnie poczytam razem z córkami, ciekawa jestem wspólnych dyskusji po lekturze.

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo mi się ten pomysł spodobał! Bardzo chętnie przeczytam i sama na sobie sprawdzę jak odbieram klasyczną literaturę w nowej odsłonie.

    OdpowiedzUsuń
  20. Ciekawy eksperyment z tą zamianą płci,
    chętnie bym przeczytała, aby zobaczyć jakie wrażenie na mnie wywoła :-)

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja kupiłabym dla samej okładki. Jest super!

    OdpowiedzUsuń
  22. Jestem bardzo ciekawa tej książki. Byłam wielką fanką bajek.

    OdpowiedzUsuń
  23. Tą chętnie sobie przeczytam :) wydaje się byc ciekawa i interesująca :) KInga

    OdpowiedzUsuń
  24. Jeju, ależ mi się taki pomysł podoba. Spotkałam już się z bajką o królewnie na ziarnku grochu, która nie mogła spać ze stresu, a nie z twardości, ale sprytnie nie wspomniała dlaczego, bo widziała że królowa-matka właśnie tego po niej oczekiwała ;)

    OdpowiedzUsuń