czwartek, 7 stycznia 2021

TAJEMNICA MONTEFELTRA

MARCELLO SIMONETTA

"Polityka to sztuka łapania chwili: nowe możliwości tworzą nowe scenariusze w niespokojnym makiawelicznym umyśle."

Mocno satysfakcjonująca przygoda, wciągnęła mnie maksymalnie, za nic nie chciałam się od niej odrywać, czyniłam to jedynie po to, aby przywołać w internecie tematyczne obrazy i dodatkowe informacje. Marcello Simonetta fascynująco przeprowadza czytelnika przez ducha florenckiego renesansu z perspektywy ludzkich ambicji i mrocznych stron osobowości. Po zaskakujących odkryciach archiwistycznych rzuca nowe światło na dowody, interpretacje i teorie, a przy okazji skrupulatnie tropi nić rodzinnej przeszłości sprzed pięciu wieków. 

Niezwykły węzeł intryg powiązanych z wielkimi dziełami sztuki. Wchodzimy w świat brutalnej walki o władzę, wpływy i bogactwo. Przyglądamy się mniej lub bardziej sprawnie plecionym spiskom politycznym, potajemnym knowaniom, spektakularnym zdradom, zmiennym sojuszom, pozornym poparciom, przebiegłym krętactwom, małostkowym zemstom, skrytym podjudzeniom, postawom bez skrupułów. Na pierwszy plan wysuwają się dyplomatyczne sekrety zawarte w listach, spisanych złożonymi szyframi, z myślami niewyrażanymi wprost. Wczytywanie się w oryginalną treść i jednocześnie dokonywanie interpretacji przekazów, to mega zajmujące zajęcie, zwłaszcza, że autor lekko przeprowadza po zawiłościach, niejasnościach, niedopowiedzeniach, zmyłkach. Świadectwo mnogości twarzy liczących się na politycznej arenie ludzi renesansu.

Rywalizacja potężnych rodów bankierskich Medyceuszy i Pazzich do dziś przyciąga ogromne zainteresowanie, porywa przebiegiem scenariusza zdarzeń, wyzwala różnorodne emocje, a przy tym staje się zajmującą lekcją z włoskich klimatów piętnastego wieku. Julian i Wawrzyniec Medyceusze, finansowa elita, mecenasi sztuki, poeci, z rodu papieży. Kolejny główny aktor ówczesnej sceny politycznej, Federico da Montefeltra, zasłużony kondotier, miłośnik twórczości klasyków, hojny sponsor artystów. "Światło Italii" potrafił biegle uczestniczyć w mrocznych roszadach stanowisk i zamożności. Wykazywał wyjątkowe umiejętności perswazji, sztuki dialektyki, chłodnej kalkulacji i dwulicowości. Rewelacyjne odnajdywał się na arenie ukrytych i jawnych wojen, pozornych przyjaźni i rad, zarabiania pieniędzy i zdobywania popleczników. 

Przykład Sykstusa IV ukazuje, do jakiego zepsucia moralnego doprowadziła władza religijna i fałszywe deklaracje. Natomiast Cicca Simonetta, w jakim stopniu liczył się kunszt trafnego przewidywania, mądre doradztwo, szybka ocena ryzyka, dróg pozbycia się wrogów, propaganda w czasach pokoju i wojny. Oczywiście, w książce przywołano znacznie więcej postaci, które barwnie włączyły się w nurt historii. Czy tylko w renesansie zimna krew polityczna, osobista tragedia i wyrafinowany gust blisko ze sobą współdziałały? A może spostrzeżenie, że pragnąc zbyt wielu rzeczy, można stracić wszystko, nosi znamiona uniwersalności w różnych czasach?

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
powieść historyczna, 288 stron, premiera 29.09.2020 (2008), tłumaczenie Alicja Bruś
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Rebis.

21 komentarzy:

  1. Bardzo lubię książki od których naprawdę trudno jest się oderwać choć na moment.

    OdpowiedzUsuń
  2. Powieść historyczna z renesansem w tle bardzo mnie interesuje.

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię książki historyczne. Więc jest duże prawdopodobieństwo, że po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Renesans to jeden z moich ulubionych okresów w literaturze i sztuce, lubię książki nawiązujące do tego okresu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O... Widzę, że pasjonuje nas ten sam czas w kulturze.

      Usuń
  5. Nie dla mnie książka, ale recenzja jak zawsze idealnie napisana.

    OdpowiedzUsuń
  6. Calkiem interesujace,zaciekawila mnie ta ksiazka :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Z powieściami historycznymi nie jest mi kompletnie po drodze.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dzieła sztuki, intrygi, renesans, to wszystko sprawia, że tą książkę po prostu muszę przeczytać. Cieszę się, że odpisałaś tę pozycję i dzięki temu o niej wiem ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też jestem z tego powodu zadowolona, wcześniej nie zwróciłam na tę publikację uwagi.

      Usuń
    2. To fakt, mnie ona też umknęła. A warto ją przeczytać.

      Usuń
  9. w renesansie dobrze przedstawia się takie postacie, jest to czas, który idealnie pasuje do takich ludzi ;-)

    OdpowiedzUsuń
  10. To chyba wina Assassina bo jak widzę podobne tematy to od razu chcę wiedzieć więcej - więc książka wpasowuje sie idealnie :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Myślę, że przypadnie mi do gustu!

    OdpowiedzUsuń
  12. Tak, też podejrzewam, że to pozycja, która może mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  13. Florencki renesans i przedstawiana tematyka bardzo mnie kuszą. Mam tę książkę w planach odkąd zobaczyłam ją w zapowiedziach. Cieszę się, że jest tak dobra.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja chyba przegapiłam jakoś ten moment, gdy była zapowiadana, jednak to nic straconego.

      Usuń
  14. Polityka to jedno wielkie bagno i niekończące się manipulacje. Zawsze tak było i nic się w tej kwestii nie zmieniło od wieków - a takie książki tylko mnie w tym przekonaniu utwierdzają.

    OdpowiedzUsuń
  15. Może nie wynieniłabym renesansu jako swojego ulubionego okresu w historii ale powieści historyczne a potem związane z nimi dodatkowe poszukiwania uwielbiam.

    OdpowiedzUsuń
  16. Totalnie nie mój klimat, nie jestem fanką książek historycznych i naprawdę bardzo rzadko po nie sięgam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Z chcecią sięgnę po tą pozycję mimo tego, że nie jest to mój klimat.

    OdpowiedzUsuń