wtorek, 12 stycznia 2021

ODWET

CLAIRE DOUGLAS

"Nie ma na świecie rzeczy doskonałych, pozory mylą."

Powieść składa się z trzech części, nie są równe objętościowo, lecz zgrabnie wpisują się w dynamikę przebiegu akcji. Pierwsza dotyczy zdarzeń w Kornwalii, druga Tajlandii, a trzecia miksuje wspomnienia i współczesne incydenty. I właśnie najobszerniejsze kornwalijskie nuty rewelacyjnie poznaje się. Claire Douglas fantastycznie podgrzewa atmosferę, wzbogaca fabułę nagłymi zwrotami. Odczuwamy wielką niepewność odnośnie tego, co będzie się działo. Nie wiemy, ku czemu zmierza historia, jak się rozwinie, jakie barwy przybierze, a to sprawia, że tę partię książki czytamy w zasadzie na jednym wdechu.

Później następuje wyhamowanie, nie rytmów akcji, ale zainteresowania, wkraczamy w zupełnie inną powieść, już nie nastawioną na uniwersalnego czytelnika, a na młode osoby, bo właśnie im azjatyckie zdarzenia spodobają się. Pod koniec wraca zaangażowanie, odżywa chęć dowiedzenia się, dokąd zaprowadzą wątki, jak zostaną powiązane. W finalnej odsłonie, kolejny raptowny zwrot, zaskakujące podsumowanie, frapująco podnosi ogólną ocenę przygody. Rozwiązanie pozostawia odbiorcę w lekkim zatrzymaniu, zawieszeniu, daje nadzieję na powstanie kontynuacji. Przyjemna i lekka narracja. Psychologiczne aspekty ciekawie prowadzone, kluczowe postaci przekonujące, sprytnie sportretowane i rozegrane, z podwójnym znaczeniem. Można szybko wpaść na właściwy trop, połapać się, o co tak naprawdę chodzi, ale nawet wówczas dobrze poznaje się intrygę.

Mroczne sekrety przeszłości, drobne kłamstewka mające chronić bliskich, nigdy nie umierają, na zawsze wkomponowane są w życie bohaterek, niczym miecz Damoklesa stanowią zagrożenie mogące w każdej chwili uaktywnić się. Czy kobiety same decydują o przeznaczeniu, czy też ktoś narzuca im jego interpretację? Libby Hall ma za sobą ciężki okres, chwyta okazję do wypoczynku z mężem w nadmorskiej kornwalijskiej miejscowości. Zamieniają się domami z inną parą. Hallowie trafiają do pięknie odremontowanego domu, z późnej epoki wiktoriańskiej. Początkowo nic nie wskazuje, że jest się czym niepokoić i martwić. Jednak drobne zbiegi okoliczności, osobliwe sytuacje, dziwni obserwatorzy, wyostrzają uwagę na niebezpieczeństwo. Czy wpuszczenie do życia obcych ludzi nie prowokuje kłopotów? Czy zaufanie wobec nieznajomych nie powinno być ograniczone? Czy można kogoś całkowicie znać i wiedzieć, co naprawdę skrywa w sercu? Odpowiedź na pytanie, do czego prowadzą tajemnice, znajdziecie również w innej książce autorki, przedstawionej na Bookendorfinie, "Siostry", mocno satysfakcjonującej propozycji czytelniczej.

4.5/6 - warto przeczytać
thriller psychologiczny, 396 stron, premiera 14.10.2020 (2018)
tłumaczenie Marian Leon Kalinowski
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu W.A.B.

26 komentarzy:

  1. A więc musiałabym przeczytać najpierw dwie pierwsze. Jak warto to czemu nie 🙃

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka stanowi osobną przygodę. :) To, co spaja tytuły, to klimat tajemnicy. :)

      Usuń
    2. Lubię klimat tajemnicy, więc tym bardziej będę miała ją na uwadze.

      Usuń
  2. Z przyjemnością przeczytam tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawy temat. Zamiana domów jest popularna także w Polsce. Zaciekawiłaś mnie tą książką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także czuję się zainteresowana, tym bardziej, że już wcześniej zwróciłam na nią uwagę.

      Usuń
  4. Thriller psychologiczny nie specjalnie mi odpowiada, wolę lżejsze lektury, ale temat ciekawy.

    OdpowiedzUsuń
  5. Obecnie mam kilka książek w kolejce do czytania i nie myślę o nowych, ale może kiedyś się skuszę

    OdpowiedzUsuń
  6. Chciałabym poznać tę książkę, bo lubię thillery :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Widziałam tę ksiązkę na Legimi, ale nie miałam jeszcze okazji się z nią zapoznać.

    OdpowiedzUsuń
  8. Mroczne sekrety? - to brzmi bardzo intrygująco. Myslę, że to świetna pozycja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie to samo pomyślałam. Zwłaszcza, że tu podane jest to w ciekawej formie.

      Usuń
    2. Uwielbiam mroczne sekrety, więc chętnie się skuszę !

      Usuń
    3. Ja także, a nawet dodatkowo dziś mignęła mi na czytniku, więc to znak :)

      Usuń
  9. Nie miałam jeszcze okazji sięgnąć po tę serię. Przez problemy z oczami mało czytam ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Wędrówki po kuchni12 stycznia 2021 14:24

    Fabuła zapowiada się dosć ciekawie i intrygująco, więc tytuł sobie zapisuję :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo lubię takie thrillery psychologiczne, dlatego zapisuję sobie tytuł. Zamówię, jak tylko uporam się ze stosem książek, który czeka na przeczytanie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książek czekających na przeczytanie przybywa z każdym dniem, co może stanowić mały problem 😂

      Usuń
  12. Kurcze, czyli muszę wyszukać 1 częśc :D

    OdpowiedzUsuń
  13. przyznam ,że mnie zainteresowałaś. Ciekawi mnie takie połączenie powieści, niby trzy różne wydarzenia, a spójność gwarantowana. Zapisuję na listę.

    OdpowiedzUsuń
  14. Czytałam o tym thrillerze juz. Na ten moment jest wiele innych powieści z tego gatunku, po które chce sięgnąć, więc nie mam jej w planach.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  15. Zdecydowanie zbyt często ulegamy grze pozorów i oceniamy ludzi oraz sytuacje bardzo pobieżnie. Myślę,że ta książka może nam wiele rzeczy uświadomić.

    OdpowiedzUsuń
  16. Znowu seria, a ja je teraz omijam szerokim łukiem.

    OdpowiedzUsuń
  17. Już od dawna mam ją na uwadze, Twoja recenzja podsyca ciekawość więc czas zabrać się za tę czytelniczą przygodę.

    OdpowiedzUsuń
  18. Jestem ciekawa jak potoczy się dalej ta historia...

    A na obcych ludzi trzeba uważać...

    OdpowiedzUsuń
  19. dawno nie czytałam nic tak emocjonującego, myślę, że nadszedł czas żeby częściej ściągać po takie pozycje

    OdpowiedzUsuń