piątek, 29 stycznia 2021

KSIĘŻYCOWY MEDALION

PETER BUNZL

NAKRĘCENI tom 2

"Rodzina to nie więzy krwi czy gałęzie uschłego drzewa. Rodzina to ludzie, których kochasz i którzy kochają ciebie."

Trzy lata brakuje do końca dziewiętnastego wieku, przenosimy się w czasy wiktoriańskie, do klimatycznego Brackenbridge i ponurego Londynu. Bohaterowie przeżywają mnóstwo niezwykłych przygód, są świadkami intrygujących zdarzeń, pakują się w groźne kłaopoty. Grono przyjaciół powiększa się o Bartholomewa Mudlarka, zwanego Tollym, inteligentnego i przedsiębiorczego chłopca. Doskonale zna naziemne i podziemne strefy angielskiej stolicy. Wykazuje się wyjątkowym sprytem i biegłym łączeniem oderwanych informacji w logiczną całość. Stanowi cenne uzupełnienie detektywistycznej drużyny, do której należy Lily Hartman, dziewczyna z mechanicznym sercem, córka renomowanego konstruktora, Robert Townsend, syn zegarmistrza, i Malkin, wygadany mechaniczny lis.

Bohaterowie wyjaśniają frapującą łamigłówkę związaną z księżycowym medalionem. Poszukują elementów zakodowanej wiadomości, pracują nad odszyfrowaniem mapy ukrycia skarbu. Misja nie należy do łatwych, tym bardziej, że szyki krzyżuje im legendarna postać podłego złoczyńcy. Jack Door, złodziej, włamywacz, eskapolog, ekspert w uwalnianiu się z pułapek, to teraz najbardziej poszukiwany przestępca. Udało mu się uciec z więzienia. Biegłość mężczyzny w teatralnych sztuczkach utrudnia policji schwytanie. Jack w pogoni za podziwem publiczności i bogactwem zdolny jest do wszelkich czynów, nie waha się nawet przed skrzywdzeniem własnej rodziny. 

I właśnie dotarcie do istoty rodziny, czym tak naprawdę jest, ciekawie wybrzmiewa w cennych przekazach książki. Powieść o ciepłych barwach, uświadamia, jak wiele możemy zaoferować innym, na czym polega prawdziwa miłość, przyjaźń i odpowiedzialność za drugiego człowieka, jak poradzić sobie z poczuciem winy i przebaczeniem. Narracja płynna, przyjazna i dynamiczna. Młodzi czytelnicy z pewnością docenią nagromadzenie efektownych incydentów, w których uwidacznia się prawdziwy charakter bohaterów. Każda z postaci straciła kogoś bliskiego, różnie radzi sobie z pustką po ukochanej osobie, w pełni rozumie, co przeżywają pozostali. Zastrzeżenia można mieć do postawy Seleny, ale stanowi kontrastowe tło dla niezwykle wrażliwej osobowości chłopca. Zerknij również na wrażenia po spotkaniu z pierwszym tomem serii "Nakręceni".

4.5/6 - warto przeczytać
literatura młodzieżowa, wiek 11+, fantastyka, 334 strony, premiera 16.05.2019 (2017)
tłumaczenie Janusz Kaiser
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Akapit Press.

28 komentarzy:

  1. Brzmi ciekawie. Niw oczekiwalabym cudow,ale ma pote cjal :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Fabuła mnie zaciekawiła, chociaż nie jestem fanką fantastyki. Muszę polecić ją mojej bratanicy, która uwielbia takie książki. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kocham fantastykę, może czas wrócić do literatury młodzieżowej i znowu poczuć się jak nastolatka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja czasem czytam młodzieżówki, by wiedzieć, co teraz jest na topie.

      Usuń
  4. Nie znam tej serii, ale z tego co piszesz to zapowiada się bardzo interesująco tym bardziej, że lubię fantastykę a dawno jej nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że może się spodobać, ja jestem fanką fantastyki i na pewno sięgnę!

      Usuń
  5. Szukaliśmy ostatnio tego typu pozycji w bibliotece, ale okazało się, że mamy ich niewiele. Chętnie sprawdzę, czy możemy kupić tę serię.

    OdpowiedzUsuń
  6. O tej serii czytam tylko u Ciebie, ale nie wykluczone, że gdy wpadnie mi w ręce to się z nią zapoznam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jestem już trochę za stara na tą serię, więc raczej po nią nie sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zapamiętam tytuł, by polecić bratanicy.

    OdpowiedzUsuń
  9. O! To jest książka dla mnie. Bardzo chętnie ją poznam, mimo tego, iż wychodzę poza ramy wiekowe czytelnika, do którego jest skierowana. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam tak samo, sama z chęcią wezmę tę serię pod uwagę w planach czytelniczych.

      Usuń
  10. Uwielbiam tego typu książki, a ta jest dla mnie idealna na zimowe wieczory. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo mnie zainteresowałaś tą książką. Mam ochotę ją przecztać.

    OdpowiedzUsuń
  12. Wędrówki po kuchni29 stycznia 2021 21:12

    Myślę, że młodsi odbiory będą zaciekawieni tą pozycją, bo fabuła jest interesująca

    OdpowiedzUsuń
  13. Czas akcji jak najbardziej "mój", chętnie zabiorę córki w taką detektywistyczną podróż w czasie

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam komu sprezentować tą książkę. Myślę, że dla dziewczynki w wieku 12 kat będzie całkiem dobra lekturą.

    OdpowiedzUsuń
  15. Nigdy nie słyszałam o tym autorze ani o cyklu, ale że lubię książki w tym klimacie, być może kiedyś zajrzę. ��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także będę miała ją na uwadze, myślę, że może mi się spodobać.

      Usuń
  16. Nie czytałam pierwsze tomu. Wątpię, że z tą serią się zapoznam.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  17. Pierwszego tomu jeszcze nie znamy, ale myślę, że to seria dla nas, więc chętnie przeczytamy ją w domowym zaciszu:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Oj to nie moje klimaty, ale domyślam się, że znajdzie swoich miłośników ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Tego typu literatura to nie mój klimat, ale np. w komunikacji widać, że SF ma rzesze fanów.

    OdpowiedzUsuń
  20. Lubię takie powieści dla młodszych, sama mogę czytać i cieszyć się lekturą potem zapoznawać z dziećmi :)

    OdpowiedzUsuń
  21. daaawno nie miałam takiej książki w rękach, a już tematyka rodziny w ogóle w książkach jest mi obca, dlatego chętnie przeczytam, dowiem się czegoś, przeanalizuję ;-)

    OdpowiedzUsuń
  22. Myślę, ze ta pozycja spodobałaby się mojemu starszemu synowi. Chętnie mu ją kupię :) Kinga

    OdpowiedzUsuń
  23. Jakaświetna okładka. Fabuła również wydaje się obiecująca :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Ciekawa książka dla nieco starszych dzieci. Moja starsza córka polubiłaby taką fabułę i bohaterów.

    OdpowiedzUsuń