piątek, 15 stycznia 2021

CZYM JEST ŻYCIE? BIOLOGIA W PIĘCIU KROKACH

PAUL NURSE

"Życie wciąż eksperymentuje, szuka nowych rozwiązań i dostosowuje się do przeobrażeń, jakie powoduje i zastaje w świecie."

Przyjemne spotkanie z książką, szalenie ciekawymi zagadnieniami, jednak nie poczułam pełnej satysfakcji poznawczej. Liczyłam na szersze ujęcie najważniejszych idei świata biologii, chciałam nie tylko sprawnie odświeżyć wiedzę, ale także dowiedzieć się czegoś nowego. Powstał niedosyt, ale publikacji nie uznałam za złą. Doszłam do wniosku, że kierowana jest raczej do osób, które na co dzień nie zajmują się biologią, nie wnikają w szczegóły badań posuwających tę gałąź nauki do przodu, a pragną na chwilę zajrzeć do tajemnic życia. Całkiem możliwe, że po przeczytaniu publikacji nabiorą ochoty na dalsze penetrowanie zdobyczy biologii, poznawanie współczesnych punktów widzenia i krystalizowanych teorii. Warto zacząć od gładko wchodzącej do głowy pigułki wiedzy, zarazić się entuzjazmem do odkrywania nieznanego, niezrozumiałego, niejednoznacznego, nieuchwytnego, a intuicyjnie odbieranego przez wszystkich.

Paul Nurse przystępnie i swobodnie przybliża elementarne składowe odpowiedzi na pytania, które od wieków nurtują ludzi. Czym jest życie, jakie reguły go definiują, jakie zasady nim kierują? Zaczyna od przedstawienia komórki, podstawowej jednostki strukturalnej życia, mnogości form. Następnie przechodzi do genów i dziedziczenia, przechowywania informacji i zdolności do zmiany. Zatrzymuje się przy ewolucji drogą doboru naturalnego, sterowanej przypadkiem i koniecznością. Uświadamia, że w komórkach zachodzą równocześnie tysiące reakcji chemicznych, a pozorny chaos procesów chemicznych podlega uporządkowanym prawom. Naświetla życie jako celowy uregulowany i całościowy proces zapisu informacji. Wszystko podaje w skondensowanej formie, bez zbędnych detali, tak aby każdy familiarnie uchwycił przybliżaną wiedzę. Elegancki humor. Ciekawostki, anegdoty, odniesienia do prekursorów biologii, opisy doświadczeń, eksperymentów i odkryć. Na koniec, kilka refleksji o sposobach korzystania z wiedzy biologicznej, właściwych kierunkach zmieniania świata, nieingerowaniu w żywe systemy bez świadomości głębokiej ich współzależności, nieniszczeniu środowiska naturalnego.

4/6 - warto przeczytać
literatura popularnonaukowa (biologia), 216 stron, premiera 12.11.2020, tłumaczenie Aga Zano
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Marginesy.

8 komentarzy:

  1. Ostatnio przyglądałam się tej książce, ale nie byłam pewna, czy mi się spodoba. Zachęciłaś mnie do czytania :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka dla mnie, bo lubię poczytać o życiu, tak konkretnie :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Brzmi ciekawie, moja mama uwielbia takie tytuły, pewnie i ten będę musiała jej niedługo sprawić :)

    OdpowiedzUsuń
  4. To z kolei pozycja, która bardziej trafiłaby w gust mojej Drugiej Połówki!

    OdpowiedzUsuń
  5. Książka dla ciekawych jak wygląda biologia od strony naukowej. Znam takich wielbicieli tej tematyki.

    OdpowiedzUsuń
  6. jeśli w literaturze popularnonaukowej pojawia się humor to czy nadal można nazywać ją naukową, bo na pewno popularność ma dwa razy większą ;-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Cóż, możliwe, że ja również osiągnęłam już nieco wyższy poziom wtajemniczenia w biologii, ale opis książki jak zawsze - świetny

    OdpowiedzUsuń
  8. Lubię sięgać czasem po tego typu pozycje, bo dają mi nowe informacje.

    OdpowiedzUsuń